ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu

Nagłówek strony

Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Skąpe
  • BIP
  • Godło RP
ˆ

Sesja Nr XXXIX z dnia 2006-04-25

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Uchwała Nr XXXIX/235/2006 w sprawie przyjęcia statutu sołectwa Kalinowo z dnia 2006-04-25

Informacja ogłoszona dnia 2006-06-26 14:22:48 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Uchwała Nr XXXIX/235/2006
Rady Gminy w Skąpem
z dnia 25 kwietnia 2006r.

w sprawie przyjęcia statutu sołectwa Kalinowo
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7 i art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) uchwała się:
Statut Sołectwa Kalinowo

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 1. Ogół mieszkańców sołectwa Kalinowo stanowi Samorząd Mieszkańców Wsi
2. Nazwa Samorządu Mieszkańców Wsi brzmi sołectwo Kalinowo
3. Sołtys używa pieczęci o brzmieniu:

„Sołectwo Kalinowo
Sołtys
Gmina Skąpe”

4. Terenem działania sołectwa i siedzibą jego władz jest wieś Kalinowo.
5. Granice terytorialne sołectwa określa mapa stanowiąca załącznik do niniejszego statutu.

§ 2. Sołectwo Kalinowo jest jednostką pomocniczą Gminy, która uczestniczy w realizacji zadań Gminy zgodnie z niniejszym statutem.

§ 3. Niniejszy Statut określa:
1. Organizację i zakres działania sołectwa,
2. Organy sołectwa i ich kompetencje,
3. Zasady i tryb wyboru organów sołectwa
4. Uprawnienia Sołectwa względem składników mienia gminnego przekazanych mu do zarządzania,
5. Zasady gospodarki finansowej,
6. Zasady sprawowania nadzoru nad działalnością jego organów.

§ 4. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Skąpe;
2. Urzędzie Gminy - należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Skąpem
3. Sołectwie – należy przez to rozumieć sołectwo Kalinowo;
4. Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Skąpe
5. Sołtysie – należy przez to rozumieć organ wykonawczy Sołectwa;
6. Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć grupę osób wspomagającą działania Sołtysa, wybraną i działającą na zasadach określonych niniejszym Statutem;
7. Zebraniu Wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy Sołectwa.
Rozdział II
Organizacja i zakres działania sołectwa
§ 5. Sołectwo i jego organy dbają o zbiorowe potrzeby mieszkańców lokalnej społeczności.

§ 6. 1. Zadaniem Sołectwa jest organizowanie życia społecznego i gospodarczego w Sołectwie, podejmowanie inicjatyw we wszystkich sprawach społecznie użytecznych oraz zaspakajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców. W szczególności zadania sołectwa obejmują:
1) Współdziałanie z miejscowymi organizacjami społecznymi w sprawach kształtowania właściwych postaw mieszkańców, a w szczególności niesienia pomocy sąsiedzkiej, kultury współżycia mieszkańców, wzajemnego szacunku, kultywowanie gospodarności, dyscypliny społecznej i poszanowania mienia;
2) Podejmowanie działań oświatowo – wychowawczych na rzecz umacniania rodziny, kultury życia społecznego i poszanowania tradycji;
3) Współdziałanie w organizowaniu czasu wolnego dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych mieszkańców sołectwa
4) współdziałanie z właściwymi organami w celu poprawy warunków sanitarnych, stanu ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
2. Sołectwo współdziała z Gminą oraz wyraża stanowiska w istotnych sprawach dla gminy, a w szczególności w zakresie: zagospodarowanie przestrzennego sołectwa, komunikacji lokalnej, oświetlenia, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, sposobu zagospodarowania wolnych nieruchomości (lokali) na terenie sołectwa
Rozdział III
ORGANY SOŁECTWA I ICH KOMPETENCJE
§ 7. 1. Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie – jako organ uchwałodawczy sołectwa;
2) Sołtys – jako organ wykonawczy sołectwa.
2. Działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
3. W celach kontrolnych sołectwa zebranie wiejskie może powołać Komisję Rewizyjną.
§ 8. Kadencja sołtysa, Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej w przypadku jej powołania odpowiada kadencji Rady Gminy i kończy się wraz z wyborem nowych organów sołectwa.
§ 9. 1. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach określonych w § 6.
2. Do wyłącznych kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) ustalenie liczby członków Rady Sołeckiej,
2) wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwoływanie;
3) określanie przeznaczenia składników mienia komunalnego przekazanych Sołectwu oraz dochodów z tego źródła,;
4) określanie przeznaczenia środków finansowych, wydzielonych w budżecie Gminy do dyspozycji Sołectwa;
5) wyrażanie stanowiska Sołectwa, gdy o zajęcie stanowiska przez Sołectwo wystąpi organ Gminy;
6) ustalenie wysokości opłat za udostępnienie mienia będącego w dyspozycji sołectwa.

§ 10. 1. Do udziału w Zebraniu Wiejskim uprawnieni są wszyscy pełnoletni mieszkańcy Sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Gminy.

§ 11. Uprawnienie do udziału w Zebraniu Wiejskim obejmuje następujące prawa:
1) przedstawienie wniosków i projektów uchwał;
2) udziału w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad;
3) zadawania pytań Sołtysowi, członkom Rady Sołeckiej oraz obecnym na zebraniu przedstawicielom Gminy;
4) udziału w głosowaniu;
5) zgłaszania kandydatur i kandydowania na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.

§ 12. 1. Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa lub Wójta.
2. Sołtys zwołuje Zebranie Wiejskie:
1) z własnej inicjatywy;
2) z inicjatywy Rady Sołeckiej;
3) na żądanie Wójta lub Rady Gminy Skąpe;
4) na wniosek przynajmniej 1/10 uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim.

§ 13. 1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys lub Wójt osobiście bądź poprzez wyznaczonego pracownika Urzędu Gminy.
2. Zebranie Wiejskie, którego porządek obrad przewiduje wybór Sołtysa lub Rady Sołeckiej, bądź członków albo członka Rady Sołeckiej, prowadzi Wójt lub pracownik Urzędu Gminy wytypowany przez Wójta.
3. Zasady określone w ust. 2 znajdują odpowiednie zastosowanie przy odwołaniu z pełnionych funkcji.
4. W przypadku trwałej nieobecności lub niemożliwości sprawowania przez Sołtysa urzędu lub nie wywiązania się z obowiązku o którym mowa w § 12, zebranie wiejskie zwołuje Wójt.
§ 14. 1. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedstawionego przez Sołtysa lub Wójta. Porządek obrad może być zmieniony lub uzupełniony na wniosek uczestników zebrania.
2. Przewodniczący obradom Zebrania Wiejskiego:
1) prowadzi obrady;
2) zapewnia obsługę techniczno – biurową zebrania i czuwa nad rzetelnością sporządzanego z niego protokołu;
3) decyduje o kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców;
4) określa czas wystąpienia jednego mówcy, jeżeli zajdzie taka konieczność;
5) udziela i odbiera głos poszczególnym mówcom;
6) zamyka dyskusję nad poszczególnymi punktami obrad;
7) czuwa nad zachowaniem porządku i spokoju podczas obrad i głosowania;
8) przeprowadza głosowanie, a w razie potrzeby powołuje w tym celu komisję skrutacyjną;
§ 15. 1. Zebranie Wiejskie odbywa się i może podejmować uchwały o ile weźmie w nim udział przynajmniej 1/10 uprawnionych osób.
2. W wypadku, gdy w wyznaczonym terminie w Zebraniu Wiejskim nie uczestniczy liczba osób tworzących określone w ust. 1 quorum, Przewodniczący niezwłocznie wyznacza drugi termin zebrania, które może się odbyć w tym samym dniu po upływie co najmniej 30 minut od pierwszego terminu.
3. W drugim terminie Zebranie Wiejskie obraduje i podejmuje uchwały bez względu na ilość uczestniczących w nim uprawnionych.

§ 16. O ile przepisy prawa nie stanowią inaczej, uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

§ 17. 1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów Gminy.
2. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:
1) zwoływanie Zebrań wiejskich i prowadzenie ich obrad;
2) przygotowywanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego;
3) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego;
4) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady sołeckiej;
5) wykonywanie uchwał organów Gminy;
6) uczestniczenie w okresowych spotkaniach organizowanych przez Wójta Gminy;
7) informowanie ogółu mieszkańców o wszystkich sprawach sołectwa
8) w zakresie ustalonym przez Radę Gminy w Skąpem odrębną uchwałą dokonywanie poboru podatków i opłat;
9) przekazywanie uchwał, wniosków i opinii Zebrania wiejskiego Wójtowi w ciągu 14 dni od dnia ich podjęcia.
10) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz,
11) podpisywanie umów i porozumień w przypadku gdy jest to wymagane obowiązującymi procedurami w zakresie pozyskania środków unijnych bądź krajowych przez Sołectwo
12) podejmowanie innych czynności dotyczących gospodarowaniem mieniem komunalnym przekazanym do korzystania Sołectwu.

§ 18. 1. Sołtys pełni swą funkcję społecznie.
2. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

§ 19. Sołtys zapraszany jest na sesje Rady Gminy i przysługuje mu prawo przedstawienia stanowiska Sołectwa w sprawie będącej przedmiotem obrad Rady Gminy, a dotyczącej Sołectwa.

§ 20. 1.Rada Sołecka składa się z 3 do 5 osób.
2. Do zadań Rady Sołeckiej należy wspomaganie działań Sołtysa, a w szczególności:
1) inicjowanie działań społecznie użytecznych oraz koordynacja takich działań;
2) wyrażanie opinii w sprawach przekazanych Radzie Sołeckiej przez Zebranie Wiejskie lub Sołtysa do zaopiniowania;
3) upowszechnianie treści uchwał podjętych przez Zebranie Wiejskie.

§ 21. 1. Komisja rewizyjna składa się z 3 osób.
2. Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego.
3. Sołtys lub członkowie rady sołeckiej nie mogą wchodzić w skład komisji rewizyjnej.

§ 22. 1. Do zadań komisji rewizyjnej należy kontrola gospodarki finansowej sołectwa.
2. Przedstawienie co najmniej raz w roku na zebraniu wiejskim sprawozdania ze swojej działalności a w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności finansowej zawiadamia Wójta.

§ 23. Obsługę techniczno – biurową Sołectwa zapewnia Urząd Gminy.
Rozdział IV
Zasady i tryb wyboru organów sołectwa

§ 24. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.
2. Nie można kandydować równocześnie na sołtysa i członka rady sołeckiej.

§ 25. 1. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) sołtysa i rady sołeckiej ma każdy obywatel polski, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat i stale zamieszkuje na terenie sołectwa.

§ 26. Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) przysługuje osobie mającej prawo wybierania.

§ 27.1. Wybór sołtysa i rady sołeckiej na nową kadencję odbywa się na zebraniu wiejskim zwoływanym przez wójta gminy nie później niż 30 dni po upływie kadencji sołtysa i rady sołeckiej.
2. W razie konieczności przeprowadzenia wyborów sołtysa lub członka rady sołeckiej przed upływem kadencji, wybory zarządza się i przeprowadza w ciągu 30 dni od wystąpienia ich przyczyny, z zastrzeżeniem § 36 ust.2.

§ 28. 1. Zebranie wiejskie dla wyborów sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje wójt gminy. W tym celu wójt gminy określa miejsca, dzień i godzinę zebrania oraz wyznacza przewodniczącego.
2. Zawiadomienie wójta o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
3. Krąg osób uprawnionych do głosowania ustala się na podstawie spisu wyborców.
4. Spis sporządza się w urzędzie gminy, najpóźniej w 7 dni przed dniem wyborów, na podstawie spisu wyborców do rady gminy, sporządzonego na zasadach określonych w przepisach ustawy Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

§ 29. 1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej wymagane jest oddanie głosów przez co najmniej 1/10 uprawnionych mieszkańców sołectwa.
2. Liczbę mieszkańców uprawnionych do głosowania ustala się na podstawie listy obecności.
3. O ile na zebraniu wiejskim zwołanym dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej nie uzyskano wymaganej liczby głosów, wójt gminy może zwołać zebranie wiejskie w drugim terminie. Zebranie można odbyć w tym samym dniu, po upływie 30 minut od pierwszego terminu zebrania.
4. Na zebraniu wiejskim zwołanym w drugim terminie dla wyborów sołtysa i rady sołeckiej qworum oddanych głosów nie obowiązuje.

§ 30.1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osobowym wybranych spośród obecnych na zebraniu osób, posiadających prawo wybierania sołtysa i członków rady sołeckiej.
2. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub na członka rady sołeckiej.
3. Członkiem komisji nie może być małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo oraz powinowaty w tej samej linii lub stopniu kandydata na sołtysa lub członka rady sołeckiej, jak również osoba pozostająca z kandydatem w stosunku przysposobienia.
4. Wybór członków komisji przeprowadza zebranie wiejskie.
5. Wybór członków komisji odbywa się w głosowaniu jawnym.
6. Członkami komisji zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. Przewodniczącym komisji zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów. W razie równej ilości głosów, wybrany zostaje kandydat najstarszy wiekiem.

§ 31. 1. Do zadań komisji należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) ustalenie wyników wyborów,
4) sporządzenie protokołu z przeprowadzonych wyborów.
2. Protokół podpisują przewodniczący komisji, jej członkowie oraz przewodniczący zebrania i podają go bezzwłocznie do publicznej wiadomości.
3. Protokół z przeprowadzonych wyborów stanowi załącznik do protokołu zebrania wiejskiego.

§ 32. 1. Wybory sołtysa i rady sołeckiej odbywają się z pośród nieograniczonej liczby kandydatów mających prawo wybieralności, zgłoszonych na zebraniu wiejskim.
2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej.
3. Przed rozpoczęciem głosowania komisja sprawdza, czy urna do głosowania, jest pusta, po czym zamyka ją i opieczętowuje pieczęcią Urzędu Gminny oraz ustala liczbę otrzymanych kart do głosowania.
4. Od chwili opieczętowania aż do zakończenia głosowania urny otwierać nie wolno.
5. Przed przystąpieniem do głosowania wszyscy uczestnicy zebrania podpisują listę obecności.
6. Uczestnik zebrania nie wpisany do spisu wyborców zostanie przez komisję dopisany do spisu i dopuszczony do udziału w głosowaniu, jeżeli udokumentuje, że na stale zamieszkuje na terenie sołectwa.
7. Przewodniczący komisji ustala na podstawie listy obecności liczbę osób obecnych na zebraniu i przygotowuje taką liczbę kart do głosowania.
8. Komisja wydaje karty do głosowania opatrzone pieczęcią Urzędu Gminy.
9. Głosowanie odbywa się poprzez wpisanie na karcie do głosowania nazwiska jednego z kandydatów. Karty do głosowania nie wypełnione, wypełnione w inny sposób, przedarte lub inne niż ustalone w pkt-cie 8 poczytuje się za głos nieważny.

§ 33. 1. Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
2. Za wybranych na członków rady sołeckiej uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
3. W przypadku równej najwyższej ilości głosów, głosowanie powtarza się w stosunku do kandydatów którzy otrzymali równą liczbę głosów.

§ 34. 1. Wygaśnięcie mandatu sołtysa, członka rady sołeckiej lub komisji rewizyjnej następuje wskutek:
1) złożenia wójtowi gminy pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji,
2) pozbawienia praw publicznych i wyborczych oraz ubezwłasnowolnienia na podstawie prawomocnego wyroku sądu,
3) śmierci.

2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 2 wygaśnięcie mandatu stwierdza niezwłocznie zebranie wiejskie.

§ 35. 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej, przeprowadza się wybory uzupełniające. Przepisy o trybie wyboru sołtysa lub członka rady sołeckiej stosuje się odpowiednio.
2. Wyborów uzupełniających sołtysa, członka rady sołeckiej lub członka Komisji Rewizyjnej nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 6 miesięcy.

§ 36. 1. Sołtys i każdy członek rady sołeckiej mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji.
2. Odwołanie sołtysa, członka rady sołeckiej lub członka komisji rewizyjnej winno być poprzedzone wysłuchaniem zainteresowanego.

§ 37. 1. Zebranie wiejskie dla odwołania sołtysa lub członków rady sołeckiej i dokonania wyborów uzupełniających zwołuje wójt gminy, ustalając dzień, miejsce i godzinę zebrania na pisemny wniosek podpisany przez co najmniej 110 mieszkańców sołectwa posiadających prawo wybierania. Odwołanie następuje na zebraniu wiejskim w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
2. Wyborów uzupełniających sołtysa lub członka rady sołeckiej dokonuje się na tym samym zebraniu wiejskim w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
3. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 6 miesięcy.
4. Kadencja sołtysa, członka rady sołeckiej lub członka Komisji Rewizyjnej wybranych w wyborach uzupełniających upływa z dniem zakończenia kadencji Rady Gminy.

§ 38. Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów pokrywane są z budżetu gminy.

§ 39. 1. Mieszkańcom Sołectwa, którzy mają prawo wyborcze przysługuje prawo do złożenia protestu wyborczego, co do sposobu przeprowadzenia wyborów Sołtysa, członków Rady Sołeckiej i członków komisji rewizyjnej.
2. Protest należy złożyć Wójtowi Gminy w terminie 7 dni od dnia wyborów.
3. Protesty rozstrzyga Wójt w terminie 7 dni od dnia wyborów. W razie uwzględnienia protestów Wójt unieważnia wybory.
4. Rozstrzygnięcie protestu przez Wójta jest ostateczne.
5. W przypadku stwierdzenia nieważności wyborów Wójt zarządza w ciągu 14 dni od daty unieważnienia ponowne wybory.

§ 40. 1. Wójt Gminy z urzędu sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem wyborów.
2. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa Wójt unieważnia wybory i zarządza ponowne ich przeprowadzenie w ciągu 14 dni od daty ich unieważnienia.
Rozdział V
MIENIE SOŁECTWA

§ 41. 1. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia gminnego przekazanego mu do użytkowania przez Gminę.
2. Przekazanie mienia gminnego Sołectwu następuje na wniosek własny sołectwa lub z inicjatywy Wójta Gminy.

§ 42. 1. Bezpośrednie czynności związane z wykorzystaniem przekazania mienia sprawuje Sołtys przy pomocy Rady Sołeckiej.
2. Obowiązkiem Sołtysa w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.
Rozdział VI
GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA
§ 43. Sołectwo gospodaruje środkami finansowymi wydzielonymi w budżecie Gminy na realizację zadań określonych niniejszym Statutem.

§ 44. 1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy:
1) dochody realizowane przez sołectwo są dochodami tego budżetu,
2) wydatki dokonywane przez sołectwo są wydatkami tego budżetu.
2. Ustalenie wysokości środków określonych w ust. 1 następuje poprzez pomnożenie liczby mieszkańców sołectwa, mających stałe zameldowanie na jego terenie w dniu 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, przez kwotę nie większą niż 10 zł tzw. główkowe

§ 45. 1. Podstawę finansowej i rzeczowej działalności sołectwa w danym roku budżetowym stanowi roczny plan finansowo – rzeczowy uchwalony przez zebranie wiejskie, którego projekt opracowuje Sołtys wraz z Radą Sołecką.
2. Zebranie wiejskie może zmienić roczny plan finansowo – rzeczowy w zależności od potrzeb.
3. Sołtys jest zobowiązany przekazać Skarbnikowi Gminy roczny plan finansowo – rzeczowy sołectwa na dany rok budżetowy, przyjęty przez zebranie wiejskie, do dnia 30 marca każdego roku.
4. Obsługa finansowa sołectwa prowadzona jest przez księgowość Urzędu Gminy w ramach budżetu Gminy.
5. Dokumenty związane z wydatkami sołectwa przed akceptacją do wypłaty parafuje Sołtys.

§ 46. Posiadane przez Sołectwo środki finansowe mogą być wydatkowane na:
1) prowadzenie inicjatyw służących poprawie estetyki oraz stanu ochrony środowiska, a w szczególności:
a) pielęgnacja zieleni komunalnej oraz terenów użyteczności publicznej w sołectwie takich jak place zabaw, boisk itp.
b) prowadzenie sołeckich konkursów, których celem jest podniesienie poziomu estetycznego sołectwa
2) kulturę i sport masowy:
a) organizowanie przez Radę Sołecką uroczystości i imprez masowych dla mieszkańców sołectwa,
3) utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego sołectwu,
4) inne cele społecznie użyteczne dla samorządu mieszkańców Wsi.
Rozdział VII
NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SOŁECTWA
§ 47.1. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.
2. Kontrola działalności organów sołectwa sprawowana jest ponadto na podstawie kryteriów celowości, rzetelności i gospodarności.
3. Organem nadzoru nad działalnością organów sołectwa jest Rada Gminy, Wójt Gminy a w sprawach finansowych Skarbnik Gminy.

4. Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych, dotyczących organizacji i funkcjonowania sołectwa, niezbędnych do wykonywania przysługujących jej uprawnień.

5. Wójt Gminy w ramach sprawowanego nadzoru przyjmuje sprawozdanie organów sołectwa z działalności finansowo – rzeczowej.

§ 48. 1. Sołtys zobowiązany jest do przedłożenia Wójtowi Gminy uchwał zebrania wiejskiego w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
2. Uchwały sołectwa sprzeczne z prawem Wójt Gminy unieważnia.
3. Uchwała zebrania wiejskiego nie odpowiadająca wymogom celowości, gospodarności lub rzetelności może być uchylona przez Wójta Gminy.
4. Od decyzji Wójta Gminy, o której mowa w ust. 2 i 3, sołectwu przysługuje prawo wniesienia odwołania do Rady Gminy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
5. Odwołanie wnosi się w formie uchwały zebrania wiejskiego.
6. Rada Gminy rozpatruje odwołanie o którym mowa w ust. 5 w formie uchwały na najbliższej sesji.
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 49. 1. Spory między organami sołectwa wynikające na tle interpretacji niniejszego statutu rozpatruje Wójt.
2. Do zmian w statucie stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw.

§ 50. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Mirosław Olczak

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Skąpe
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Patrycja Radajewska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2006-06-26
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Patrycja Radajewska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2006-06-26 14:22:44
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Patrycja Radajewska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2006-06-26 14:22:48
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Patrycja Radajewska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2006-06-26 12:22:48
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2213 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony